#alwaystravelicious EAT TRAVEL LOVE

Sabtu, 2 April 2011

Tahukah Anda?? | HARAM!!!~April Fool Day



Blogger,
Saya ingin mengimbas kenangan 1st April
Masih ingat lagi tak masa kita
kecik-kecik dahulu di zaman hingusan?
**Pasti korg semua automatik teringat kan**
Tiba saje 1st April, mesti antara kita akan
''bermain''
mengenakan kengkawan sekelas kita.
itu adalah dipanggil April-Fool-Day

Saya suatu ketika dahulu, siap bermain 
kenakan ibubapak saya...termasuk juga cikgu2 di sekolah
Kecoh Sana-Sini dibuatnye..
noTY ok..mengalahkan Jin noTy

Tahukah kalian semua,
Bila dah besar2 ni baru la saya tahu akan maksud
April-Fool-Day itu sendiri.
HARAM bagi kita yg Islam ni menyambutnya.

Kenapa HARAM yer...?
April Fool ni mula disambut sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Kerajaan Islam sebenarnya dah berkurun bertapak kat Granada, Sepanyol, tapi akhirnya runtuh diserang tentera Kristian. Jadi lepas kejatuhan kerajaan Islam itu, maka penduduk Islam di Sepanyol terpaksa la berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri.

Tapi, tentera Kristian masih berasa tak puas hati sebab masi
h ada lagi saki-baki orang Islam di sana, lalu diorang pun berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam di Sepanyol melalui taktik kotor.

Penduduk Islam di sana diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar meninggalkan Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di pelabuhan. mendengarkan tawaran yang agak menarik itu, maka orang Islam yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi sendiri ke perlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka pun membuat persiapan untuk bertolak.

Keesokan harinya iaitu pada 1 April, mereka mengambil semua barangan yang telah dikemaskan lalu menuju ke pelabuhan. Pada masa inilah, pihak Kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk-penduduk Islam itu. Mereka juga tak sempat untuk menaiki kapal kerana semua kapal telah musnah dibakar sejak awal lagi. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum Muslimin dan membunuh kesemuanya; lelaki, perempuan, malahan kanak-kanak! Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian dengan gembiranya atas kejayaan taktik kotor mereka.

Sejak hari tu, bukan setakat Sepanyol, tapi seluruh dunia merayakan hari itu sebagai April Fool. Yang menyedihkan, ada juga orang-orang Islam meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya MERAYAKAN ULANG TAHUN PEMBUNUHAN BERAMAI-RAMAI SAUDARA SE-ISLAM MEREKA SENDIRI!
Jadinyer....bile dah tahu akan keharamannye...
Maka haram la jika disambut jua 
oleh kita sesudah kita mengetahui akan sbbnya

Allah akan mengampunkan dosa kita
masa zaman kita bodoh2 alang dahulu
kononnye sambut April Fool Day
yg langsung tak da faedah itu~

Alhamdulillah...
Bila dah besar-besar ni..
Tak da pulak saya dgr kawan2 opis
sambut April Fool Day.
Ini bermakna semuanya dah
matang dan boley berfikir
mana baik dan mana buruk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan