#alwaystravelicious EAT TRAVEL LOVE

Jumaat, 11 Januari 2013

Dumb Cooking : Macaroni Salad **taste tekak melayu**



Rajin datang lagi..
Memang dah lama teringin nak makan Macaroni Salad
Buat sendiri lagi puas hati
Nak repeat 2-4 mangkuk depan tv pon boley
Resepi asal dari saya, tak tiru sape2
Sebab guna bahan2 yg mane ade dlm peti ais


Bahan Bahan

  • 1 cawan makaroni **direbus**
  • Udang **dikukus**
  • Japaness Potato **direbus**
  • Bawang holand **potong dadu**
  • Carrot **potong halus**
  • Cili bengala ** potong**
  • Cili padi **potong halus**
  • Mayonis
  • Cheese parmesan 
  • Garam
  • Black peper

 Cara-cara 

  1. Rebus makaroni yg warna-warni sehingga kembang.
  2. Udang dikukus bg mengekalkan kemanisan udang. Gunakan japaness potato kerana rasanya lagi sesuai utk resepi berasas salad. Cili benggala, bawang holand, cili padi, carrot di potong halus.
  3. Alihkan makaroni di bekas yg lebih besar supaya senang digaul.
  4. Gabungkan makaroni bersama2 (2)
  5. Masukan mayonis di dalam bahan2 yg telah disatukan td.
  6. Agak dah mesra, masukan cheese, garam sikit, black pepper. Gaul. Gunakan teknik gaul yg perlahan dan berhati2 supaya salad kita tidak hancur.
  7. Macaroni Salad dah pun siap. Masukan dalam peti ais. Sedap makan time sejuk2.
Letak cheese Parmesan tu yg menambahkan rasa sedap
Kelainan resepi Macaroni Salad sy adalah menggunakan japaness potato dan cili padi potong. Pedas2 sikit. Biasa la..tekak org melayu mesti nak pedasnye.

Siapa tak tahu cam ner rupa japeness potato pasni leh tengok2 kat pasaraya giant,tesco, carrefour, jusco mmg ada jual. Mesti sebelum ni korg pernah nmpk tp tak perasan akan namanye.kan..?

Kulitnye bersih.tak payah buang kulit.


Selamat mencuba~

4 ulasan:

  1. wow, mcm kat kenny rogers...
    yummyeee

    BalasPadam
  2. Look delicious. .yummy. .please make it 4 me kak dahlia..hahaha

    BalasPadam
  3. Suwaibah : mcm yeah...terror la aku mcm nih..leh lawan kenny rogers ya..hahahhakk...

    BalasPadam
  4. Shafinas Safii :

    Nanti2 bile senang kita bawak yer...makan tau kalo kita bawak...

    BalasPadam